نفس

... مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

نفس

... مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

اموزش زبان اصفهانی

 

من متولد تهرانم.مامان و بابا هم هر دو تهران متولد شدن.اما پدر بزرگ پدری ام متولد یکی از شهرستان های شهر تاریخی و زیبای اصفهان ه... 

و پدر بزرگ مادری ام متولد شهر کویری یزد هست. 

حالا نمی دونم به خاطر این پیشینه است که من ارادت خاصی به این دو لهجه دارم یا ... 

جدی جدی خیلی لهجه های شیرینی هستن. نا خوداگاه هر کس و ببینم که با این دو لهجه صحبت می کنن یه لبخند روی لبم می یاد... 

اخــــــــــــی! خیلی نازن! 

امروز وقتی داشتم میل ام رو چک می کردم این ایمیل و از عمو جان دیدم.من که کلی لذت بردم. 

امیدوارم شما هم خوش تون بیاد.  

 

آموزش  زبان اصفهانی در سه ثانیه":  
 

1- مضاف و موصوف همیشه "ی" میگیردد.

مثال: درِ باغ ===» دری باغ        گل قشنگ ===» گلی قشنگ         آدم خوب ===» آدمی خُب  

2- "د" ما قبل ساکن قلب به "ت" میشود.

مثال: پراید ===» پرایت       آرد ===» آرت  

3- واو ساکن آخر کلمه به "ب" قلب می شود

مثال: گاو ===» گاب  

4- اصولاً در هر کجا که فتحه قشنگ باشد کسره بکار میرود و هر کجا که کسره کلمه را زیبا میکند فتحه بکار میرود

مثال برای فتحه: اَز===» اِز       قفَس ===» قفِس        اَزَش ===» اِزِش         بِِزَن ===» بِِزِن

مثال برای کسره: اِمروز===» اَمروز    جمعِه===» جمعَه       سِفید===» سَفید      حِیفِ===» حَیفس    فِشار===» فَشار 

 

5- صدای " اُ " هیچ جایگاهی نداشته و به "او" تبدیل میشود.

مثال: شما===» شوما      کجا===» کوجا        چادر===» چادور  

6- حرف "و" در قالب حرف ربطی به به "آ" تبدیل میشود.

مثال: من و تو و حسن ===» منا تو آ حسن  

7- اصولا خود " آ " به عنوان یک حرف ربط به کار میرود

مثال: من هسم، آ بابامم هسن

در ضمن حرف "آ" به معنای "به علاوه" هم به کار میرود..

مثال: 5+4+3 ===» 5 آ 4 آ 3  

8- حرف " ه " در لهجه اصفهانی به نوعی نابود شده.

مثال: بچهها ===» بِچا       گربهها ===» گربا         میجهد===» می جِد

ه در آخر افعال به "د" ساکن بدل میشود.

بره===» برد     بشه===» بشد

"ه" به ی تبدیل میشود.

بهتر===» بیتِرِس      سر راهی===» سری رایِس       گربه===» گربیِه

"ه" به "ش" تبدیل میشود.

بهش میگم ===» بشش میگم

"ه" به "و" بدل میشود.          

ما هم می آییم ===» ما وَم میَیم

نکته:به غیر اول شخص مفرد حروف "خوا" به "خ" تبدیل میشود

میخوای ===» می خَی  

9- در برخی افعال حرف "ی" به " اوی" تبدیل میشود.

میشنوی===» میشنُوی        میگی ===» میگوی 

 

10- اگر حرف اول کلمه "ب" یا "ن" باشد و حرف سوم "ی" یک "ی" بعد از "ب" یا "ن" اضافه میشود.

بگیر===» بیگیر     بشین ===»بیشین       بریز ===» بیریز        ببین ===» بیبین

 

نظرات 22 + ارسال نظر
داود شنبه 7 آذر 1388 ساعت 18:47 http://yaran1388.blogsky.com

سلام
انصافا این دو لهجه جزء شیرین ترین لهجه های ایرانی هستند٬ این آموزش هم که خیلی کامله ولی بشش بوگو بچا سه ثانیه ای نیمیتونن یادش بیگیرن.

سلام اقا داود!
شما هم؟
:دی
خوشمان امد!

امین شنبه 7 آذر 1388 ساعت 19:20 http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام
من یه زمان نمی‌تونستم فرق این دو تا لهجه رو تشخیص بدم تا اینکه دو نفر، یکی یزدی و دیگزی اصفهانی، کنارم داشتند با هم حرف می‌زدند و من فرق‌شون این دو لهجه رو فهمیدم!
میگم این خبرنامه هم خیلی خوبه، آدم سریع میفهمه وبلاگ دوستان کی آپ شده!

سلام...
ولی به نظر من یزدی ها خیلی ناز تر از اصفهانی ها صحبت می کنن!
راستی قضیه این خبر نامه چیه؟

هدی شنبه 7 آذر 1388 ساعت 22:32

سلام س-ف جان
واقعا لهجه ی شیرینی دارند ..
دست شما درد نکنه بابت آموزش :)
به نظر منم یزدی ها شیرین تر صحبت میکنند
ولی به پای لهجه ی جنوبی ها نمی رسه ؛)

البته همه جای ایران سرای من است :دی

:-*

سلام عزیزم
خواهش می کنم...
اینجوری که نمی شه٬برای اثبات ادعاتون شما و مهرگان عزیز و اقای وطن دوست یه دوره ی اموزشی کوتاه مدت بذارید تا ما هم شیرینی لهجه تون رو بچشیم! ؛)
:-*

امین شنبه 7 آذر 1388 ساعت 22:35 http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

http://news.blogsky.com/1388/08/20/post-86/
بعد از وارد شدن به بلاگ اسکای از اون بالا صندوق پستی رو بزنید و سپس از منوی سمت راست گزینه خبرنامه رو بزنید.آدرس دوستان بلاگ اسکای رو وارد کنید تا با به روز شدن وبلاگ شون یه یادآور به صندوق پستی تون ارسال بشه!

ممنون امین خان.
چه خوب٬انجام اش دادم.

داود شنبه 7 آذر 1388 ساعت 22:57

سلام دوباره
ببخشید دی یعنی چی؟

سلام
:دی = خنده

س.ح یکشنبه 8 آذر 1388 ساعت 08:07

سلام علیکم..
به به ولی لهجه یزدیااا یه کوچولو قشنگتر از اصفهانیهاستااااااا...دی دی
به قول خودشون: خش تره : دی

سلام گلی خانوم...
یه کوچولو بیشتر از یه کوچولو خش تره!
:دی

فاطمه یکشنبه 8 آذر 1388 ساعت 09:06 http://ghazal2005a.persianblog.ir

سلام س ف جان
خدا خیرت بده .... دستت درد نکنه ... من ناخودآگاه وقتی تو دانشگاه با بچه های اصفهانی حرف میزدم سریع لهجه شون رو می گرفتم و مثل خودشون میشد لهجه ام . جوری که دوستام تذکر میدادن که ممکنه بهشون بربخوره ... ولی از این به بعد این لهجه رو اصولی یاد گرفتم . خیلی شیرینه ... البته در مورد لهجه جنوبی هام همین اتفاق واسم میفته وقتی باهاشون حرف میزنم تو ۳ ثانیه لهجه ام تغییر پیدا میکنه و میشه مثل اونها ...

خلاصه دستت درد نکنه
روزگارت باد شیرین !شاد باش

سلام خانومی...
خواهش می کنم٬قابل شما رو نداشت...
:-*

مهرگان یکشنبه 8 آذر 1388 ساعت 13:27 http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام
خوبی؟
من صد درصد با هدی خانوم موافقم!!
پیشنهادتون جالبه ولی لهجه و همینطور گویش مناطق باهم دیگه فرق میکنه!!!
نمیدونم بوشهر هدی خانوم لهجه است یا گویش ولی خیلی با ما تفاوت داره.
اما خوزستان قومیت های مختلف داره و گویش ها و لهجه های متفاوت ... فکر نمیکنم لهجه ای بانکتر از لهجه خوزستانی وجود داشته باشه!!
گویش هرمزگانی هم که ای.. بدک نیست ...
اگر بخوای وبلاگ هایی که نویسنده هاشون بندری می نویسن لینکشونو براتون بذارم...
فکر نکنم اقای وطن دوست وارد باشن نه؟(البته جسارت نباشه آقای وطن دوست)

سلام
شکر خدا٬خوبم.
من همیشه چیزی که بیشر از همه تو جنوبی ها دیدم و برام شیرین بوده٬خون گرمی شونه!
درباره ی لهجه شون...
خوبه٬باشه٬اونم قشنگه!؛)

مهرگان یکشنبه 8 آذر 1388 ساعت 13:29 http://bandarmehr.blogfa.com/

اصلاحیه
لهجه ای بانمک تر

:)

مهرگان یکشنبه 8 آذر 1388 ساعت 13:33 http://bandarmehr.blogfa.com/


http://www.hormoodar.blogsky.com/

ممنون

نیما۱۳۹۴ یکشنبه 8 آذر 1388 ساعت 17:02 http://www.nima1394.blogfa.com

بابا ایول داری یعنی احسنت به عمو جانت
خیلی جالب بود دقیقا همینطوریه که می گید.
یه سر بهم بزن یه بازی معرفی دوستان نوشتم

:)
میام خدمت تون

پوریا یکشنبه 8 آذر 1388 ساعت 20:16 http://mohebinemonji.blogfa.com

سلام
من یک دانشجو از قشر متوسط هستم که به لطف خدا و با کمک سی ان 3 دارم یک پول دار واقعی میشم. شما هم اگر علاقه مندید بدون هیچ سرمایه ای پول دار شوید، به وبلاگ من سری بزنید و روی لینک «ماهیانه 500 هزار تومان درآمد تضمینی داشته باشید» کلیک کنید و بقیه ی کارها رو خیلی راحت انجام بدید. مطمئن باشید ضرر نمی کنید

هااا؟

بهاره یکشنبه 8 آذر 1388 ساعت 20:26

سلام خانوم س.ف
خوب هستید
یه بارم اولین باره که بعد از گذاشتن پست جدید میام وبلاگتون شما جای نظراتو بستید
چقدر خوشحال شدم که اولین کامنت ماله منه
شانس بده خدا به من
شاد باشید

سلام عزیزم
ممنون
شرمنده ام کردی.
:)
یا علی

یه آشنا یکشنبه 8 آذر 1388 ساعت 22:02 http://fellow.blogsky.com

سلااااااام
واییییی چه شیرین بازاری شده اینجا...
من میمیرم واسه حرف زدن اینا.
توی خوابگاه هر وقت مخصوصا اصفهونیا در حال مکالمه اند منم اونورا دارم به لهجشون گوش می کنم...!
ولی ناگفته نمونه منم لهجه جنوبیا رو با هیچی عوض نمی کنما...

سلام
:)

سیده کوچک یکشنبه 8 آذر 1388 ساعت 22:10 http://http://mikhkoob.persianblog.ir/

باسمک یا الله!

سلام!

خیلی جالب بود!!

خدا لهجتون رو حفظ کنه!!

واقعا قشنگه!!

سلام
ممنون
:)

امین دوشنبه 9 آذر 1388 ساعت 00:05 http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

ااااااا
چرا پاکش کردید؟!!!

چیو؟
؛)

رستگار دوشنبه 9 آذر 1388 ساعت 00:45 http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام
آخی! باهات موافقم لهجشون خیلی نازه! :)
ممنون کلی تمرین کردم و خندیدم:)) فکر کنم خیلی تو این زمینه استعداد ندارم!

خوش باشی در پناه حق

سلام
کار نیکو کردن از پر کردن است!
ممنون

مهدی دوشنبه 9 آذر 1388 ساعت 10:55

سلام س-ف جان
بحث جنوب شد من نباشم!حالا درسته منو یادتون میره اما نظر نذاشتن همیشه دلیل بر نخوندن نیست!!!!!!!!!!!!!!!!
حالا به این وسط منم با آموزش ترکیبی(به قول زیستی ها هیبریدی)لهجه بختیاری و اهوازی هستیم خدمت بچه ها!!!!!!!!!!!!!!!!اصلا هم فکر نکنن دوستان بذارم جلو بزنن!فعلا که آرینوس خوب داره تیکه میگیره!یعنی گرفته
باشه تا آموزش کلی
خوش بگذره!

سلام
:)
چه انرژی ی! هزار ما شا الله!

مهدی دوشنبه 9 آذر 1388 ساعت 10:57

راستی مهرگان جان
بهت افتخار میکنم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

جدی جدی جنوبی ها انقدر هوای همو دارن؟

مهدی سه‌شنبه 10 آذر 1388 ساعت 01:28

ای ول یه آشنا آمدین اهواز هستیم خدمتتون

:)

مهدی سه‌شنبه 10 آذر 1388 ساعت 02:04

سلام
کجاشو دیدین اصولا جنوبی ها هوای همه رو دارن!خودشون که دیگه جای خودش رو داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فقط مطلب روز موعودت منو یاد دوران دانشگاهم انداخت و حادثه مشابهی که به نوعی الا ن دارم تکرارشو واسه شما میبینم.صادقانه بگم بعد کلی گریم انداختین
اگه فضولی کردم شرمنده

سلام!
....
ببخشید که نا خواسته ناراحتی تون کردم...
اما من شخصا٬دوست دارم این حس هارو...
دشمن تون شرمنده.
:)

ع.ر.وطن دوست سه‌شنبه 10 آذر 1388 ساعت 05:53 http://123tamam.blogsky.com

سلاام!

درود بر هر چی لهجه جنوبیه!
درود بر هرچی لهجه اصفونیه!
درود بر لهجه ایرونی!
لرود بر لهجه ما!
مرگ بر امریکا!
مرگ بر اسراییل!
مرگ بر منافقین خونخار!
الله اکبر1 الله اکبر....!!!
:دی

مهرگان در این زمینه خیلی وارد تر! اعتراف میکنم!

بابا ! مهدی جان! کارت درستهههه! :دی

یا علی

سلام...
فوق العاده اید اقای وطن دوست...
کلــــــــــــــــــــــــی خندیدم!

یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد