نفس

... مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

نفس

... مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

تدریس

 

به نظر من٬تدریس کردن علاوه بر اون که یه مهارت محسوب می شه٬یه هنر ارزنده هم هست... 

راست اش رو بخواید٬حتی فکر می کنم٬ یه جورایی معلم بودن باید تو خون ادم باشه... 

 

به خاطر همین هم معتقدم٬فردی با دانش کافی و حتی بالا٬لزوما نمی تونه استاد موفقی باشه... 

علم٬دانایی و اگاهی شرط لازم و ناکافی برای تدریس ه... 

یه مدرس خوب باید چندین پارامتر رو به طور هم زمان داشته باشه تا بتونه کار امد و مفید عمل کنه... 

به نظر من٬اولین صفتی که باید یه معلم داشته باشه...صبوری ه... 

معلم باید وجودی باشه مالامال از صبر... 

از طرفی باید فن بیان خوبی داشته باشه...چون ممکن فردی دانش قابل توجهی داشته باشه٬اما توانایی ارایه مطلب و تفهیم اون برای دیگران رو نداشته باشه... 

یه معلم خوب٬باید یه روانشناس خوب هم باشه... 

یه معلم خوب برای تدریس سنگ اندازه یه کوه بدونه... 

یه معلم خوب باید به روز باشه... 

 

می دونم هر کدوم از شما می تونید چندین پارامتر دیگه رو به این لیست اضافه کنید. 

هدف من اصلا تصویر کردن یه معلم یا یه استاد نمونه نیست. 

می خوام بدونم چرا هر کسی (من جمله خودم) به خودش اجازه می ده وارد این حرفه مقدس٬که از قدیم گفتن شغل انبیاست بشه؟ 

اصلا بیاید از بعد مذهبی قضیه هم بگذریم... مگه تعلیم و تعلم ادما کاره ساده ایه؟ 

بیاید از تمام تاثیرات فرهنگی٬اجتماعی٬سیاسی٬مذهبی که یه استاد می تونه رو شاگردش بگذاره هم بگذریم... 

چند درصد اساتید ما از عهده وظیفه ای که دولت به دوش شون گذاشته و بابت اون مستمری می گیرن  بر میان؟ چند درصد اونا حق مطلب رو ادا می کنن؟ 

اخه چرا هر دانشجوی دکترایی به صرف گرفتن مدرک(و بعضا قبل از اون) شروع به تدریس می کنه؟ 

اخه بابا جون ٬چرا کسی که توانایی تفهیم مطلب رو نداره٬ذره ای صبر تو وجودش نیست و اگه جزوه ی تو دست اش رو ازش بگیریم ادامه کلاس براش غیر ممکن می شه باید عنوان استادی رو یدک بکشه؟ 

کی جوابگوی اون همه وقت و انرژی و هزینه و پتانسیل تلف شده است؟ 

عزیزه دلم برو محقق شو...برو مرتبط با رشته ات یه کار دیگه ای بکن...اصلا نمی دونم...برو مسافر کشی... 

حداقل اه و نفرین بنده های خدا رو برای خودت نخر...  

 

متن بالا در فشار روحی بعد از اتمام کلاس ریاضی ۲ امروز نوشته شده...می گن وقتی عصبانی هستید٬کاری انجام ندید...تصمیمی نگیرید... 

اما خوب٬من نوشتم.... 

پس با در نظر گرفتن حال نویسنده در هنگام نگارش٬مطلب بالا رو بخونید. 

همین جا از تمام اساتید عزیزی که دلسوزانه برای رشد سطح علمی فرهنگی این مملکت تلاش می کنن و به گردن همه ما حق دارن تشکر می کنم و ازشون می خوام متن بالا رو خیلی به دل نگیرن... 

این متن شامل حال اون اقلیتی می شه که متاسفانه به علت مشکلات بازار کار و عدم تناسب استعدادها و  ... دارن روز به روز زیاد می شن. 

 

پ ن۱: جمعه شب٬با دانیال کلاس داشتم...ترم پیش تقریبا ۳۰ ساعت باهاش عربی کار کرده بودم و  به لطف خدا تونسته بودم نمره عربی ۸.۵ اش رو به ۱۹ برسونم. 

از اخرین کلاس ما فقط ۴ ماه می گذشت...حتی معنی فعل رفتن رو هم فراموش کرده بود! 

۲.۵ تمام وقت گذاشتم تا تونستم بهش  وزن اسم فاعل و اسم مفعول رو یاد بدم!!! 

تدریس صبر می خواد٬نه؟ 

 

پ ن ۲: امروز دانشکده داروسازی همایش نانو تکنولوژی گذاشته بود. رفتم.چون احساس می کنم امروزه بعد از زبان و کامپیوتر٬دونستن پایه ای از این علم می تونه برای اکثر رشته ها مفید باشه. 

یه سری کلاس مقدماتی و بعد پیشرفته برگزار می کنن که به احتمال زیاد ثبت نام می کنم.  

 

پ ن۳: این ترم کلاس زبان هم شکر خدا به خوبی و خوشی تموم شد از فردا می رم 303 

 

پ ن4: چند وقتی هست که یه بوت چرم قهوه ای ساده چشم ام رو گرفته...خیلی نازه...دوسش می دارم...امروز رفتم که بخرم اش...یاد پست اقا سهیل افتادم...دلم نیومد... 

 

پ ن 5:فردا با سارا اینا می ریم بیرون...

  

۴۱

نظرات 7 + ارسال نظر
داود یکشنبه 3 آبان 1388 ساعت 21:03 http://yaran1388.blogsky.com

سلام
سالهاست که شعار میدهیم معلمی شغل انبیاست ولی هیچوقت به این قشر زحمت کش آنطور که باید و شاید توجه نشده است. سالهاست که میگوییم کلاس های پایه نقشی اساسی در شکل گرفتن دانش آموز دارد ولی باز در انتخاب معلمین سالهای ابتدایی دقت لازم را نداریم. ایکاش... خدانگهدار

سلام
بله٬ای کاش...

س.ح یکشنبه 3 آبان 1388 ساعت 22:44 http://badbadakeabyy.persianblog.ir

سلام..س.جان...
۱-وقتی یه معلم برای تامین مخارج خانوادش مجبور شبا مسافرکشی کنه در طول روز میتونه خوب به بچه های ما درس بده..جرم که نکرده معلم شده..اینو با چشم خودم دیدیم...ای بابا این که هی تو حرف تعریف کنیم فایده نداره که..--داری که جو عصبانیتت ما رو هم گرفت--

۲-به جز مطالب ارزشمند شما یه معلم باید یه روانشناس خوب هم باشه....همیشه یه چیزی واسه غافلگیر کردن بچه ها داشته باشه...دیگه خوش لباس بودن هم خیلی مهمه...

۳-در مورد نانوتکنولوژی..قرار یه نمایشگاه نانوتک..تو تهران برگذار بشه در جریانش هستی دیگه؟؟

۴-ممنون و التماس دعا...

سلام...
۱. امیدوارم این توجیهات برای خدا هم قابل قبول باشه...
۲.باورت می شه اگه معلم بد لباس باشه من درس اش رو متوجه نمی شم؟
؛)
۳.نه٬کی؟ کجا؟ خبرم کن عزیز
۴.فدات شم.

ونوس دوشنبه 4 آبان 1388 ساعت 01:58 http://trytowrite.blogsky.com

و چقدر از این معلما وقت و انرژی ما رو تو مدرسه‌ها گرفتن
وقتی یادم میافته عصانیت تمام وجودم رو میگیره ولی چه میشه کرد اینم یه جور سیستم-ه دیگه!!!!!!!

کنترل کن خودت و عزیزم!
:دی

بنت الهدی دوشنبه 4 آبان 1388 ساعت 17:05

سلام س-ف جان
من همیشه میگفتم کسی که از نظر علمی قوی هست
لزوما استاد یا معلم خوبی نمیشه.
قدرت بیان خیلی هم موثره..
ما استادی داشتیم که سالی یه کتاب تالیف می کرد و کلی مقاله حاصل تحقیقات خودش می نوشت ولی از نظر قدرت بیان و تدریس چنگی به دل نمی زد..بهتر بگم بود و نبودمون تو کلاسش هیچ فرقی نمی کرد تو یادگیری بیشتر یا بدترمون...
همه ی ما نسبت به چیزی که قبول میکنیم مسئولیم که به نحو احسن انجامش بدیم....


میدونم دعام میکنی .

سلام...
خدا هدایتمون کنه...
یا علی

امین دوشنبه 4 آبان 1388 ساعت 23:43 http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام
یاد یکی از استادا افتادم که در رشته خودش (زلزله) توی ایران تکه ولی سر کلاس مقاومت مصالح ما ۱.۵ ماه نیومد یعنی تقریباْ نصف ترم.این درس پایه و اساس رشته ماست و منو در ترم های بعد کلی دچار مشکل کرد.الآن هم که دارم برای ارشد می‌خونم هی برای امواتش صلوات میفرستم!!! کی می‌خواد جواب ما رو بده؟!
...
من ۴ سال معلم دبستان بودم. خودمونیم فکر کنم خیلی از اون صفات رو دارم :):)

سلام...
خدا از سر تقصیرات همه مون بگذره...
اخـــــــــــــــــــــــــی! جدی؟ چه مقطعی؟ خوب بود؟

امین سه‌شنبه 5 آبان 1388 ساعت 21:06 http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام دوباره
کامپیوتر سوم دبستان، بازی simcity!
این طوری نگاه نکنید! :) در دبستان های امریکا هم این بازی الآن داره تدریس میشه.ما حتی شیوه تدریس مون رو در نمایشگاه تکنولوژی آموزشی روسیه ارائه کردیم.
معصومیت بچه ها و کارهای بچگانه شون شیرین ترین قسمت تدریسم بود.چقدر خاطره دارم از اون لحظات.انشاالله بعد از کنکورم ادامه میدم.تدریس در دبستان با وجود دشواری زیاد خیلی بهتر مقاطع بالاتر هست.اگه فرصتی دست داد حتماً امتحانش کنید
...
راستی، این کشیدگی حروف (مثل اخـــــــــــــــــــــــــی) رو چطوری ایجاد میکنید؟

سلام
خیـــــــــــــــــــــــــــــــلی جالبه!
من که خیلی دوست دارم...اما تا حالا قسمت نشده...

بعد از تایپ حرف مورد نظر کلید shift+ خط فاصله رو بگیرید این اتفاق جالب میوفته!

امین سه‌شنبه 5 آبان 1388 ساعت 23:21 http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

نمیدونم چرا برای من کار نمیکنه، توی ویندوز سون کیبورد اوضاعش خیلی خرابه، با کلی ژانگولر ژ و پ رو درست کردم ولی نیم فاصله کار نمیکنه! احتمالاً از این ترفند هم محروم هستم:(

ایراد نداره امین خان...
این نیز بگذرد...
؛)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد