نفس

... مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

نفس

... مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

ازدواج کامل

 

از وقتی یادم می یاد همیشه به مباحث روانشناسی علاقه مند بودم و کما بیش اونا رو دنبال می کردم... 

از خوندن کتابای مختلف گرفته تا ستون ها و صفحاتی که تو مجلات یا روزنامه ها به اون اختصاص می دادن... 

جالب تر از مباحث روانشناسی برام٬بحث های متافیزیکی و فرا علمی بوده...  

به نظرم روانشناسی یکی از علومی که می تونه مکمل خیلی از رشته ها باشه..

این ترم هم دانشکده لطف کرده و برامون ساعت فرهنگ در نظر گرفته. که قرار شده این سلسله مباحث با عنوان کلی *فرهیختگی جوانان ایران در عصر فرا دو هزار* دنبال بشه...به همین منظور هم از دکتر باهر دعوت کردن که این مباحث رو دنبال کنن. 

من دکتر باهر رو از قبل از طریق کتاب هاشون و مقالاتی که بعضا تو نشریه ها چاپ می شد می شناختم. 

ایشون همیشه تو بحث هاشون با سه پارامتر مورد علاقه من جلو میان.یعنی: اصول روانشناسی٬متا فیزیک و مباحث فرا علمی... 

برای همین هم کلاس های ایشون برای من از جذابیت خاصی برخورداره... 

 

این جلسه به علت نزدیک شدن به میلاد امام رضا (ع) و داغ شدن بازار همیشه گرم ازدواج موضوع بحث ازدواج کامل بود. 

دکتر یه سری مباحث رو مطرح کردن که احساس کردم با توجه به گروه سنی مخاطبان عزیز این وبلاگ می تونه براشون مفید باشه... 

در زیر یه خلاصه از اون مباحث رو براتون به صورت تیتر وار اوردم: 

 

ازدواج کامل  

 

ازدواج کامل٬به معنی همزیستی مسالمت امیز دو جنس مذکر و مونث برای یک عمر  بالندگی خود و سازندگی جامعه و تاریخ در جهت هم سویی با روند متعالی هستی است. 

 

بنابراین شرایط زوجیت بایستی طوری تعیین شود که این چهار نکته به شرح زیر در حد مطلوبی پدید اید:  

الف)از نظر جسمی و جنسی٬یعنی فیزیکی و فیزیولوژیکی و یا مالی و حالی٬ارضا کامل و متقابلی فراهم باشد. 

ب) از نظر روحی و روانی٬یعنی٬متافیزیکی و ماورایی و یا علمی و ادبی بتوانند با هم هم ـ سری کنند. 

ج)از نظر نفسانی و عقلانی٬یعنی٬ سوپر فیزیکی و یا اخلاقی و احکامی٬رفتار تعاملی داشته باشند و نه تقابلی. 

د)از نظر دلی و بینشی٬یعنی٬اولترا فیزیکی و عرفانی و یا منشی و پنداری هم اندیشی وحدانی داشته باشند. 

 

بدیهی است که انچه گفته شد درباره مدیریت ازدواج کامل است.ولی از نقطه نظر سازمانی هم باید علل اربعه تامین گردد. 

 

الف)علت غایی: یعنی هدف ازدواج٬ کمال(جسمانی ٬ روحانی ٬نفسانی و عرفانی)باشد.انهم برای هر دو طرف و فرزندان 

ب)علت مادی: یعنی اقتصاد خانواده باید در حد کفاف باشد.انهم با مشارکت هر دو طرف و احتمالا با کمک پدر و مادرها 

ج)علت فاعلی: یعنی ازدواج امری است مشارکت جویانه که هر یک از طرفین باید بر اساس توانمندی های خود ایفا نقش مفید و موثر نماید. 

د)علت صوری: رعایت نزاکت قانونی٬شرعی٬عرفی و حتی قراردادی از ظروریات ادامه ازدواج موفق است 

 

یادتون نره٬شرایط بالا برای یه ازدواج کامل ه...به هر کدوم از گزینه ها نمره ای از ۱-۴ بدید.اگر بالاتر از ۱۸ شد ان شا الله که خوبه! 

 

وقتی جلسه تموم شد.دکتر گفتن اونایی که دوست دارن بمونن تا بحث رو به صورت گروهی ادامه بدبم.۱۰-۱۵ نفری موندن. 

هر کسی سوالی می کرد٬نظری می داد...از سوال هایی که مطرح کردم می گذرم...اما نمی دونم چرا وقتی من نظرمو راجع به بعضی مسایل می گفتم اقایون جلسه یرام دست می زدن؟! 

خوب چی کار کنم؟ اینا نظرمه دیگه؟! 

 

راستی جلسه قبل هم یه تست تیپ شناسی دادیم.این هفته نتیجه اش رو بهمون دادن.تیپ شخصیتی من هنری در اومد!!!! 

من که نفهمیدم چرا؟! هنر؟! اخه من که نمی دونم هنر و با چه ه ای می نویسن! 

 

پ ن۱: یادت باشه خدا همیشه داره نگاهت می کنه که به تو بباله٬نه اینکه فرشته ها باز ازش بپرسند : که چرا برای تو سجده کردن؟ 

 

۴۴

نظرات 16 + ارسال نظر
یه آشنا چهارشنبه 6 آبان 1388 ساعت 16:36

سلام
خیلی منطقی و عالی صحبت کردند. آیا امکانش هست که ما هم بتونیم ازشون در دانشگاهمون دعوت کنیم؟
این نکته ای که توی پانوشت بیان کردین هم خیلی به خود آورنده بود... ممنون.

سلام
نمی دونم.ایشون عضو هیت علمی دانشگاه ما هستن گویا.
تنها کمکی از دست من بر میاد اینه:

تلفکس: 021-22341618

www.professorbaher.com.ir & www.Dr_baher.com
Email: prof_H_baher@yahoo.com
Email: info@professorbaher.com

ممنون
یا علی

سهیل چهارشنبه 6 آبان 1388 ساعت 18:42 http://daypic.blogfa.com

سلام.

وای خدای من.....این از اون بحثهای فوق تخصصیه...شرمنده که نظری نمیدم...چون من هنوز تخصصمو هم نگرفتم و این در حد فوق تخصصه که دیگه...........

ولی از خدا می خواهم که به لطف خودش اون کسی را که خودش برامون می پسنده نصیبمون کنه...و مارا به این نصیب راضی کنه...انشاءالله...

التماس دعا.

یاعلی.

سلام
:دی
ان شا الله سهیل خان

یا علی

یه آشنا چهارشنبه 6 آبان 1388 ساعت 21:08 http://fellow.blogsky.com

سلام
به روز هم شدیم....

سلام
سر فرصت میام خدمت تون

امین چهارشنبه 6 آبان 1388 ساعت 21:41 http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام
با نظر سهیل کاملاْ موافقم!

سلام
پس باز هم ان شا الله

بنت الهدی چهارشنبه 6 آبان 1388 ساعت 22:08

سلام س-ف خانم هنرمند :)
میلاد امام رضا(ع) پیشاپیش بر شما مبارک....
..
یه ازدواج خوب ازدواجیه که زوجین مایه ی آرامش همدیگه باشن ...و البته این آرامش شاید به همین آسونی گفتن به وجود نیاد
و خیلی از عوامل باید دست به دست هم دهند که چنین شود...

نظر کارشناسی این کامنت با شما ..نقد بفرمایید :)

سلام خانوم
به قول اقای وطن دوست : چوب کاری نفرمایید
:)
من گفتم اسون حاصل می شه؟
یه بزرگی که نمی دونم هنوز هم بزرگ هست یا نه می گفت: همه می گن ما یکی رو می خوایم که با اون به ارامش برسیم٬من می گم یکی می خوام که با وجود اون ارمش ام به هم نریزه!
؛)

راست اش من نظرات کارشناسی مو تو جلسه مطرح کردم.منتظر شنیدن نظرات کارشناسی شما دوستان بودم!
:)

زهرا(ساره) پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 00:36

سلام خانم خسته نباشی امیدوارم خوش باشی

سلام عزیز
ممنونم

سهیل پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 09:05 http://daypic.blogfa.com

سلام.

امروز صبح داشتم به این فکر می کردم که شما چی می گفتین که همه را به مباحات وا می داشتین؟؟؟؟
میشه چند تاشو بنویسید....ممنون می شم...راستش کنجکاوشدم ...شدید...باید جالب باشه...

التماس دعا.

یاعلی.

سلام
امممم راست اش چیز خاصی نگفتم٬من کلا معتقدم نباید گذشته و تجربیات شون رو به علت قدیمی بودن دور ریخت.باید نکات مثبت شون رو گرفت.منفی ها رو پاک کرد و مسایل به روز مفید رو جایگزین کرد.

به نظر من مقوله ازدواج یکی از جاهایی هست که باید بیش از پیش به گذشته گان رجوع کرد. چون تاریخ نشون داده صفا٬صمیمیت و دوامی که تو ازدواج گذشتگان ما بوده تقریبا بی نظیره...
من هیچ وقت مشکلات رو نا دیده نمی گیرم.بی شک مشکلاتی هم بوده که ما باید با تیز بینی اونا رو شناسایی کنیم و روش های به روزی و که امتحان شون رو پس دادن رو جایگزین شون کنیم.
(سعی می کنم از مصادیق اش بگذرم چون گویا مصادیق اش بود که تحسین اقایون رو بر انگیخت!)

ببینید من نه به مرد سالاری معتقدم نه به زن سالاری.ایده ال اینه که همه چیز دوستانه و با پایه مشارکت و مشورت جلو بره...اما وقتی یه مشکلی پیش می یاد. یعنی دو نظر کاملا مقابل هم قرار می گیرن این مرد خونواده اس که حرف اخر رو می زنه...یعنی من یه جورایی مرد سالاری رو به زن سالاری ترجیح می دم...
به نظر من اهرم قدرت به هیچ عنوان نباید دست زن باشه...

بگذریم...گویا دارم سرتون رو درد می یارم...
اما این قصه سر دراز دارد...
مادر بزرگ یکی از دوستان می گفت:
یه زن دو تا خدا داره٬یکی تو اسمونا یکی رو زمین...

یه کم اغراق شده است...اما من یه جورایی بهش اعتقاد دارم...
به نظر من یه زن اگه بتونه رضایت کامل همسر و فرزندانش رو کسب کنه و خونه رو (که کوچک ترین واحد جامعه اس) به بهترین وجه مدیریت کنه به کمال رسیده...

۳۰۱۰۴۰ پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 11:00 http://301040.blogsky.com

توی هتلم. فرصت نمی گنم بخونم. ایشالا سر فرصت!
عید مبارگ

خوش باشید.
(البته امیدوارم این خوشی ها هم راستا باشه با صحیح بودن)
عید شما هم مبارک.

محمد مزده پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 12:21 http://foulex.blogsky.com

من نتیجه گرفتم که ازدواج اونم از نوع کاملش یه رویاست :دی

اقای مزده از قدیم گفتن :
ارزو بر جوانان عیب نیست...
؛)

امین پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 17:26 http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام خانم!
میلاد امام نازنین مون رو خدمت تون تبریک میگم.

به روزم، قدم رنجه کنید خوشحال میشم.

سلام...
ممنون.
دعا یادتون نره هاااا
اومدم!

داود پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 19:03 http://yaran1388.blogsky.com

سلام
میلاد امام رضا(ع) بر شما مبارک.
اگه متهم به مرد سالاری نشم من هم با نظرات شما موافقم٬ حداقل در جامعه ایرانی اینطوره.
قسمت نهم تپه برهانی را مطاله بفرمایید فکر میکنم نکات جالبی داشته باشه. خدانگهدار

سلام
این عید عزیز بر شما هم مبارک باشه..
خدمت تون می رسم.
یا علی

یه آشنا پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 22:05

سلام
ممنون از ارائه اطلاعاتی در مورد استادتون.
راستی من هم شدیدا با نظر شما موافقم...
یاعلی

سلام
خواهش می کنم.
طبیعی که اقایون باید موافق باشن...مهم اینه که صحیح هست یا نه.
که امیوارم صحیح باشه.
یا علی

zdb پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 23:37 http://www.zshejazi.blogfa.com/

سلام.
ببخشید که دیر به دیر بهت سر میزنم.
عید تو هم مبارک باشه عزیزم.ایشاالله سر فرصت .نوشته هاتو میخونم.
دعا دعا دعا

سلام
خواهش می کنم خانوم
ممنون عزیزم
یا علی

سهیل پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 23:51 http://daypic.blogfa.com

سلام.

ممنون که وقت گذاشتین و توضیح دادین...

امیدوارم توهین تلقی نکنید...ولی من فکر می کردم که نسل آدمهایی با این طرز فکر دیگه منقرض شده...

می تونم به جرات بگم که مادرتون برای تربیت و داشتن تفکر و دیدگاه درست شما در زندگی خیلی زحمت کشیده...نه تعارفه و نه اغراق...
پس با اجازتون اول به مادرتون و بعد به شما تبریک می گم...

ولی نا گفته نمونه که شما نقشه ی نصف مسیر را دارید و نصف دیگه مسیر را با ید در عمل تجربه کنید...
باید خودتونو در حالتی فرض کنید که شما روی مسئله ای نظر مساعد دارین و لی همسرتون بنا به دلایلی که از نظر ایشون درسته و بر رویش تاکید دارند مخالفند...و شما طبق اصولتون باید قبول کنید که عقب بشینید و از چیزی که با تمام وجود طالبشید بگذرید...
حستون چیه؟؟؟ البته احتمالا می گید که برای خشنودی ایشون و استحکام زندگیم موافقت می کنم... ولی از دل تا فعل فرسنگها فاصله هست.... فعلتون زیباست ولی ....

در کل با شما و ایده ی شما موافقم...
شخصا از این طرز فکر و این نوع دیدگاه پیروی می کنم...

راستی ...سرمو درد نیاوردین...خیلی هم خوب بود... جدا....

التماس دعا.

یاعلی.

سلام
بی شک٬مادرم برام بهترین الگو بودن...
خدا حفظ شون کنه.
راست اش برای اون نیمه دیگه هم یه کارا و تمرینایی کردم.نشنیده بگیرید اما٬به نظرم عشق اونجا که به داد ادم می رسه...

یا علی

سهیل پنج‌شنبه 7 آبان 1388 ساعت 23:54 http://daypic.blogfa.com

یادم رفت...
شرمنده...

عیدتون مبارک...
امیدوارم که هر چه زودتر زیارت امام رئوف نصیبتون بشه...

شب خوش...

دشمن تون شرمنده...
عید شما هم مبارک
ان شا الله
شب و روزتون خوش

ونوس جمعه 8 آبان 1388 ساعت 01:30 http://trytowrite.blogsky.com

عیدت مبارک عزیزم
دعا یادت نره
در مورد ازدواج کامل فکر میکنم دقت بالا برای انتخاب مناسب‌ترین فرد و روش عقلایی درست باشه...
موفق باشی

ممنون گلم.
حتما
صد در صد!
شاد باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد