نفس

... مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

نفس

... مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

مقایسه

 

همه می دونیم که هر انسانی به صورت منحصر به فرد خلق شده.یعنی نمی تونیم  هیچ دو ادمی رو پیدا کنیم که تمام خصوصیات ظاهری و باطنی شون مشابه باشه.شبیه ترین ادم هایی رو  که می شناسیم چندقلوها هستند.اما همون طوری که می دونیم چندقلوها هم تفاوت خیلی زیادی با هم دارن. 

واقعا خدای بی نظیری داریم...باورش سخته٬اما اثر انگشت هیچ کدوم از این همه ادمی که خدا خلق کرده شبیه هم نیست.گروه خونی هیچ دو ادمی مشابه نیست... 

حالا که ادما انقدر با هم فرق دارن٬چرا همه اش ادما رو با هم مقایسه می کنیم؟ اصلا به نظرتون مقایسه کردن تو این زمینه کار منطقیه؟ چه جوری می شه مقایسه کرد و همه شرایط حاکم بر فرد رو هم لحاظ کرد؟ شرایط جسمی٬روحی٬اخلاقی٬تربیتی٬اجتماعی و ....

 

اصولا تو زندگی ام این مسئله همیشه برام سوال بوده... 

که مثلا چه جوری می شه دو بچه کاملا منحصر به فرد رو که ویژگی های کاملا متفاوتی با هم دارن و تو تو دو تا خونواده متفاوت بزرگ شدن رو با هم مقایسه کرد؟ 

 

چند وقت پیش٬یه جایی این فرمول رو پیدا کردم که به نظرم جالب اومد... 

مبتکرش می گفت این فرمول برگرفته از ایات قران ه. 

می گفت٬اگر اکتسابات مون رو تقسیم بر امکانات مون کنیم یه چیزی به دست می یاد که این پارامتر مقیاس مناسب تری برای مقایسه افراد می تونه باشه... 

 

اون یه اشاره کرد و گذشت و رفت٬اما من... 

به نظرم خدا با یه ترازوی فوق العاده دقیق که می تونه تمام پارامترهای موثر در این فرایند - زندگی - رو بسنجه روز قیامت حساب رسی می کنه... 

به نظرم عدل خدا یعنی این...یعنی با یه دید کلی و جامع و دقیق همه چیز رو ببینه٬لحاظ کنه و حکم صادر کنه...

 

ببخشید٬اگه افکارم رو مثل همیشه نا منظم ام رو روی کاغذ اوردم...  

 

پ ن۱:امروز یه جلسه ی مولانا شناسی بودم...مهندس صدری رو می شناسید؟ ایشون هم اونجا بودن! 

فوق العاده اس این مرد...فوق العاده! 

پ ن۲:امروز فاینال داشتم...به به! 

راستی معلم زبانم و خاطرتون هست؟ همون که کلی ازش تعریف کردم...همون که خیلی دوسش می دارم! 

کاشف به عمل اومد خانوم کوچولو متولد ۱۳۶۸ ه! خدااااااااااااااااای من! من که هنوزم باورم نمی شه! 

با هم دوس شدیم...الان دیگه تیچر جونم دوس جونم هم شده...تیچر جونم امروز رفت مشهد...قول داده کلی دعام کنه!

نظرات 6 + ارسال نظر
حسن حساس دوشنبه 25 آبان 1388 ساعت 20:46 http://www.watersky.blogsky.com

مشهدیا اینن دیگه :-)

ببخشید٬متوجه نشدم.کی اینجا مشهدی یه؟

301040 دوشنبه 25 آبان 1388 ساعت 23:04 http://301040.blogsky.com

فکر کنم اینو قبلا خودم بهتون گفته بودم. چند سالی می شه روی این نظریه ها صحبت می شده نه؟ یادتون نیست؟

تا اونجا که خاطرم هست یه بحثایی حول و حوش این قضیه با شما داشتم.فکر کنم خودم هم مطرح اش کردم.(قضیه این بود که من می گفتم با امکانات شما(بلاخص پدر بزرگوارتون) اگه امام صادق نشدید٬لا اقل باید از شاگردان شون می شدید.)
اما شسته رفته اش رو جای دیگه از زبون کس دیگه ای شنیده بودم و مقداری اش رو هم از خودم گفتم.

امین دوشنبه 25 آبان 1388 ساعت 23:48 http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام
کامنت پست قبلی به دلایل نامعلومی توسط عوامل مجهول الهویه ربوده شد! چه اتفاقی افتاد نمی دونم.

...

حالا چه شکلی می خواهید اکتسابات و امکانات یک انسان رو حساب کنید؟ اصلاْ امکان داره؟

سلام...
اااااا٬چرا؟ خوب دوباره برام می فرستادید اش!
:(
ـــــــــــــــــــ
سوال جالبی ه٬همون جور که مقایسه یه امر نسبی هست ٬حساب کردن اینها هم اولا کاملا به طورت محدود و نسبی صورت می گیره.
نمی دونم مثلا شاید بشه با در نظر گرفتن شرایط خانوادگی٬فرهنگی٬اجتماعی٬اقتصادی و ... فرد امکانات اش رو به طور نسبی سنجید و دید که با توجه به این امکانات چه دستاورد هایی داره و چی کار کرده...
ــــــــــــ
قطعا توان انجام این کار جز از عهده سریع الحساب بر نمی یاد.
یا علی

س.ح سه‌شنبه 26 آبان 1388 ساعت 08:25

سلام علیکم..
خوبین شما؟

اخی..دقت کردین دل هر ادمی هم مثل اثر انگشتش میمونه یه جورایی تکه..

علیک سلام خانووووم!
قربون شما٬خوبیم.شما رو می بینیم بهترم می شیم!
؛)
به به! دل و که دیگه نگو...منحصر به فرده منحصر به فرده!

ونوس سه‌شنبه 26 آبان 1388 ساعت 15:27 http://trytowrite.blogsky.com

ورودت رو تبریک میگم انشاا.. که سفر پرباری بوده باشه
ما رو هم از نتایجش بی نصیب نذار....لطفا
قربانت

ممنون عزیزم...
ان شا الله سر فرصت...
فدای مهربونی ات
:)

ع.ر.وطن دوست پنج‌شنبه 28 آبان 1388 ساعت 05:46

سلام!
خانم س-ف!
یخ خورده وقت بدین ما نظرات مون رو بنویسیم!‌کلی عقب موندیم!:دی
نوک مدادمون شکست!

اومدم کلی انتقاد بنویسم ،از روی جوابی که به کامنتهای دیگه دادید منظورتون رو متوجه شدم!
موافقم!

یا علی

سلام!
هی بهتون می گم چند تا مداد همراه تون باشه برای همین روزاست هاااا!
:دی
خدا رو شکر!
یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد