نفس

... مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

نفس

... مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید

مراتب نفس

  

تا حالا توجه کردید؟ 

بچه ها حرفای زشت رو خیلی سریع تر یاد می گیرن؟ 

تا حالا به دلیل اش فکر کردید؟ 

 


 

نفس مراتبی داره٬اولین مرتبه نفس٬ نفس اماره است.نفس اماره یعنی نفسی که به بدی امر می کنه.این نفس پایین ترین مرتبه نفس ه و اولین نفسی هست که تو وجود هر انسانی شکل می گیره.انسان با کار کردن روی نفس خودش می تونه اون رو پرورش بده.به نظر من این نفس شبیه ترین چیز به غریزه است.یعنی نیاز های بدوی که تو هر انسانی وجود داره و نفس دوست داره به بهترین وجه بهش پاسخ داده بشه. 

مرتبه بعدی نفس لوامه است.نفس لوامه٬نفس سرزنش گر وجود هر ادمه.همون چیزی که ما ازش به عنوان وجدان یاد می کنیم.وقتی نفس اماره امر به بدی کرد و ما اون رو انجام دادیم٬این نفس ما رو ملامت و سرزنش می کنه.به این نفس نفس انذار دهنده هم می گن. 

مرتبه بعدی نفس٬نفس ملهمه است.یعنی نفسی که به ما الهام می کنه.چه خوبی رو چه بدی رو. فکر کنم خواب هایی که ما گاه و بی گاه می بینیم و بعضا تعبیر می شه برای همین مرتبه از روح ما باشه. 

مرحله اخر نفس که خیلی هم نازه٬نفس مطمئنه است...در این نفس خطا٬کژی و نا درستی راه نداره و خوبی مطلق ه... 

خدا تو قران به این دو مرحله اخر قسم خورده... 

اینا پله های نرده بومی که خدا برای ما ساخته برای اینکه  برگردیم پیش اش...راضیه مرضیه...یعنی در حالی که هم اون از ما راضیه٬هم ما از اون... 

خیلی قشنگه٬نه؟ 

به نظرم اگه کسی به مرحله اخر برسه بهش می گن معصوم...یعنی دیگه هیچ خطا و اشتباهی رو نمی تونه انجام بده... 

با این تفاسیر به نظر من هر انسانی به صورت بالقوه معصوم ه و می تونه بالفعل هم معصوم بشه... 

بگذریم... 

روانشناسی رشد٬برای هر انسان چهار مرحله رشد قایل شده... 

مرحله اول : کودک       مرحله دوم : والد        مرحله سوم: بالغ         مرحله چهارم : رشید. 

من اومدم این چهار تا مرحله رو با چهار تا مرحله  نفس تطبیق دادم. 

به نظر من ادم باید مدتی مشخص رو تو هر کدوم از این مراحل سپری کنه٬بعد به یه بلوغ نسبی برسه و وارد مرحله بعدی بشه... 

و حالا جواب اولین سوالم٬ 

به نظرم پر رنگ ترین نفس در کودک نفس اماره است٬پس شاید یکی از دلایلی که بچه حرفای بد و زودتر یاد می گیره اینه که نفس اماره اش کمک اش می کنه... 

شاید دلیل خیلی از شیطنت های دوران کودکی هم همین باشه... 

 

یه جایی می خوندم٬ 

زن ها همیشه مادر هستن حتی اگر دختر بچه باشن و مردها همیشه پسر می مونن حتی اگه پیر مرد بشن... 

این جمله رو وقتی با حرفای بالا تطابق بدید به نتایج جالبی می رسید!  

 

پ ن۱: من خیلی وقت پیش کلیات این مطلب و تو یه کتابی خوندم.بقیه اش رو خودم نوشتم... 

یعنی برداشت ها و حرفای خودمه...بنابراین دنبال سند و منبع نگردید.اگر با جایی اش مخالفت دارید با من هم در میون بذارید.خوشحال می شم. 

پ ن۲:به جرات می تونم بگم این روزها نمودار وابستگی ام سیر نزولی با یه شیب تند داره...شابد بشه گفت تنها وابستگی ام دلم ه...

نظرات 8 + ارسال نظر
301040 سه‌شنبه 26 آبان 1388 ساعت 17:26 http://301040.blogsky.com

توضیحات در مورد نفس بد نبود...

ولی متاسفانه به نظرم ربط دادن نفس اماره به بچه ها و یاد گرفتن حرف های بد کاملا کار بی ربطیه.
تو مایه های ربط دادن بیسکوییت به شقیقست.

مشکلات نظریتون:
1) فرض کردین که بچه ها حرف زشت رو سریع تر یاد می گیرن، که لزوما فرض درستی نیست.
2) یاد گرفتن حرف های بد برای بچه ها شاید از لحاظ روانی به این دلیل باشه که از یاد گرفتن این کلمات منع می شن. یعنی از روی لجبازی.
3) این نفس هایی که توصیف کردین برای کسی که بالغ نشده اصلا نمی دونم صدق می کنه یا نه
4) این طور نیست که بعد از پشت سر گذاشتن هر مرحله از نفس آدم وارد مرحله ی بعدی بشه. خیلی وقت های این مراحل نفس هم زمان در وجود افراد هستن و خودشون رو نشون می دن.
... و غیره و غیره...!

جالبه که تونستید انقدر صریح بگید بی ربطه٬مسلما حرف بد زدن در دوران کوکدکی می تونه علت های زیادی داشته باشه٬من گفتم: به نظر من(با تاکید!) می تونه(دقت کنید) یکی از دلایل اش این باشه!
هنوزم سر حرفم هستم.

۱)من به تجربه این فرض رو قبول دارم٬مسلما فسمتی اش می تونه لجبازی هم باشه.بر اساس نظریه های دانشمندان متافیزیک هر کلمه ای یه بار انرژی داره.بار انرژی کلمات رکیک هم مسلما منفی هستن.به نظر شخصی من و بنا بر تجربه یه بچه حتی با ندونستن معنی یه کلمه بد هم٬اونو زودتر یاد می گیره.
۲)و شاید هم به این دلیل که اطرافیان در مرحله اول شنیدن این حرف از زبون بچه نا خود اگاه می خندن و بعد سعی در تنبیه بچه دارن.(بچه ها به میمیک صورت خیلی حساس ترن تا کلمات)
۳)من گفتم صدق می کنه؟
۴)بله مسلما این جور نیست٬ما در حال حاضر در وجودمون هم نفس اماره داریم٬هم لوامه و هم ملهمه...من می گم تو هر دوره ای یکی از این نفس ها در وجود ما بیشتر غالب هست.

301040 سه‌شنبه 26 آبان 1388 ساعت 17:27 http://301040.blogsky.com

ببخشید. الان که نظر قبلیم رو خوندم دیدم که یه کم تند بود.
باید از تلاشتون بیشتر قدردانی می کردم.

ادب مرد به از منطق اوست!
گفته بودم خیلی تلخ اید٬نه؟

بنت الهدی سه‌شنبه 26 آبان 1388 ساعت 18:32

سلام س-ف جان
واقعا خوشا به حال کسانی که نفسشون مطمئنه..
به نظرم کودکان بیشتر حرف بد می زنند چون هنوز عقلشون به اون حد نرسیده و هر حرفی رو بدون اینکه معنیشو بدونند بکار می برند ..به نظرم بچه ها زیاد هنوز از خوبی و بدی چیزی نمی دونند...
هر حرفی که جلوش زده بشه زود یاد می گیرند
این ماییم به حرفها حساسیم و حرف بدشون رو پر رنگ تر از حرفای خوبش می بینیم و می شنویم..

جدا پست خوبی بود من هم استفاده کردم هم روش فکر کردم :)

ممنونم.

سلام عزیزم
ممنون
به جوابام به کامنت ۳۰۱۰۴۰ یه نگاهی بنداز.می خوام ببینم نظرت چیه!
ممنون

یه آشنا سه‌شنبه 26 آبان 1388 ساعت 23:00 http://fellow.blogsky.com

سلام
به به! خیلی خوب روانشناسی رو با علم اخلاق تطبیق دادین. ولی من فکر می کنم بیشتر نظر شخصی شماست و لزوما قابل پذیرش نیست...
و بعید می دونم انسان توی این جهان مادی وابستگی دیگه ای به غیر دلش نداشته باشه!
راستی به روزیم...
ببخشید، یاعلی

سلام
بله٬اینا نظرای شخصیه خودم ه و لزوما قابل پذریش نیست!
کاش دوستان نظرشون رو راجب به این قسمت هم می گفتن:

با این تفاسیر به نظر من هر انسانی به صورت بالقوه معصوم ه و می تونه بالفعل هم معصوم بشه...

باور بفرمایید تنها وابستگی من دلم هست( این جمله یه جورایی پارادوکس داره٬چون دل ه که منبع وابستگی هاست! وقتی دل من تنها وابستگی ام باشه٬پس یه جورایی هنوز به چیزایی که دلم می خواد وابسته ام!)
؛)
میام خدمتون
یا علی

س.ح چهارشنبه 27 آبان 1388 ساعت 00:43

سلام علیکم..
پس شما هم رفتین تو ترک س جان..
موفق باشی عزیزم

علیک سلام..
بله اگه خدا بخواد!
ممنون گلم

بهار چهارشنبه 27 آبان 1388 ساعت 02:43

سلام
انشاءالله حالتون خوب باشه
با کمال پوزش از تاخیر
خوشحال از ورود دوباره
و عرض تسلیت
واماتکرار مطالب دوستان
بچه ها همه حرفهارو زود یاد می گیرندچه خوب چه بد
به دلیل سرعت یادگیری بالاتر از سنین دیگرشون
اما فقط رفتارهایی رو که می بینند
بیشتر تقلید می کنند
حالا بستگی به اطرافیانشون داره
وشنیدها بچه ها خیلی پاکندروحشون هنوز دست نخوردست بستگی داره چی بکاری
شاید هنوز عقلشون نرسیده نه اینکه نفس عماره دارندفقط میتونیم 4مرحله روانشناسیرو در موردشون تطبیق بدیم
بیشترش کنید می شند هفت تا مرحله
وامادر مورداین جمله به نظر من ادم باید مدتی ...
مسلما زمانی که تزکیه نفس می کنی از یک مرحله واردمرحله بعد میشی
ولی مدت مشخص نداره ممکنه نامشخص باشه کوتاه یا خیلی طولانی هم در طی کردن هم در بودن و در ماندن
با این حال این مرتبه هامثل گزینه هایی پیش روی شما وجود داره وشما می تونی بالقوه در لحظه یکیشو انتخاب کنی البته بازم بستگی به شخصیت شما وحال شماوالبته عنایت خداوند دراون لحظه داره
ممکنه زمانی خوب باشی نفس اماره روانتخاب نکرده باشی وانتخاب نکنی
وزمانی که یکی رو انتخاب کنی با توجه به انتخابتون ممکنه باعث پیشرفت در مراحل بعدی یا پسرفت شما بشه
یه بارم در مورد جمله آخر چیزی گفتم

سلام گلم
ممنون از لطف ات.
تقریبا با حرفاتون موافقم.البته هنوز سر حرفای خودم هم هستم.
یا علی

بنت الهدی چهارشنبه 27 آبان 1388 ساعت 21:06

سلام س-ف جان
شما درست میگین ما به طرز گفتن شما دقت نکرده بودیم :)
مورد ۲ جوابتون به کامنت ۳۰۱۰۴۰ رو واقعا قبول دارم و چنین نتیجه گیریتون رو تحسین میکنم...
رو بقیه ی موارد هم نظر خاصی فعلا ندارم :)
ولی فکر میکنم خیلی نظراتمون شبیه به هم هست ولی با طرز بیان متفاوت..

سلام عزیزم
خدا روشکر
:)

ع.ر.وطن دوست پنج‌شنبه 28 آبان 1388 ساعت 05:53

سلام!
باید فکر کنم!
بعدا! جواب میدم! :دی
بالاخره شما که اینو نوشتین دو دو تا چهار تا کردید و نوشتید! اگه من نکنم، یهو دو دو تا میشه 5-6 تا و خورده ای! :دی

پس تا بعد
یا علی

سلام...
خدا رو شکر
گویا دو دو تا شما هم شد حول و حوش ۴ تا!
؛)
یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد